|
1 VASTAAVA PALVELUN TARJOAJA
|
Ilmailuviesti- ja navigointipalveluista huolehtii Suomessa Fintraffic ANS.
|
|
Viestitysmenetelmissä sovelletaan seuraavia ICAO:n julkaisuja:
|
-
Annex 10 Aeronautical Telecommunications
-
Doc 8400 ICAO Abbreviations and Codes
-
Doc 8585 Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services
-
Doc 7030 Regional Supplementary Procedures
-
Doc 7910 Location Indicators
-
Doc 8071 Manual on Testing of Radio Navigation Aids
|
Kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja menettelytapojen väliset merkittävät eroavaisuudet on annettu osassa GEN 1.7.
|
|
Suomen lentotiedotusalue (HELSINKI FIR, EFIN).
|
|
3.1 Radiosuunnistuspalvelu
|
Seuraavat radiosuunnistuslaitteet ovat käytettävissä:
|
Suuntaamaton radiomajakka (NDB)
Lähestymismajakka (L)
Reittivalvontatutka (RSR)
Lähestymisaluetutka (TAR)
Mittarilähestymisjärjestelmä (ILS)
VHF-monisuuntamajakka (VOR)
Etäisyydenmittauslaite (DME)
|
3.2 Siirtyvä / kiinteä liikenne
|
|
Ilmaliikennepalvelun elimet päivystävät yhtämittaisesti niille määrättyjä taajuuksia julkaistun aukiolonsa aikana, mikäli ei toisin ilmoiteta.
|
Ilma-aluksen tulisi normaalisti pitää yhteys siihen ilmaliikennepalveluelimeen, joka valvoo sitä ilmatilaa, missä ilma-alus liikkuu.
|
Ilma- ja maa-asemien välisessä radioliikenteessä normaalisti käytettävät kielet ovat suomi ja englanti.
|
3.2.2. Kiinteä liikenne (AFS)
|
Lentoasemat on liitetty toisiinsa Fintraffic ANS:n ylläpitämän FASTNET-verkon välityksellä.
|
Lisäksi AFTN-keskus on varustettu seuraavilla ulkomaan yhteyksillä:
|
EFHK - ULLL (Sankt-Peterburg) 128 kB CIDIN
EFHK - EKCH (Copenhagen) 64 kB AMHS
EFHK - ESSS (Stockholm) 64 kB AMHS
EFHK - EETN (Tallinn) 64 kB AMHS
EFHK - EUCH (Eurocontrol NM Haren) 64 kB AMHS
EFHK - EUCB (Eurocontrol NM Bretigny) 64 kB AMHS
EFHK - EDDD (Frankfurt) 64 kB AMHS
EFHK - EGGG (UK) 64 kB AMHS
|
Kiinteän ilmailuviestipalvelun sanomat hyväksytään viestitettäväksi ainoastaan, mikäli
|
-
ne täyttävät ICAO Annex 10, osa II, luvun 4.4.1.1 asettamat vaatimukset
-
ne on laadittu Annex 10:ssä määritettyyn muotoon
-
sanoma ei kokonaisuudessaan ylitä 2100 merkkiä.
|
Helsinki ACC on varustettu seuraavilla ulkomaan puhelinyhteyksillä:
|
EFIN - ESOS (Stockholm ACC)
EFIN - ULLL (Sankt-Peterburg ACC)
EFIN - EETT (Tallinn ACC)
EFIN - EETN (Tallinn APP)
EFIN - ESMM (Malmö ACC)
EFIN - ULPP (Petrozavodsk ACC)
EFIN - ENBD (Bodö ATCC)
EFIN - ULMM (Murmansk ACC)
|
3.3 Automaattiset radiolähetykset
|
Seuraavat automaattiset radiolähetykset ovat ilma-alusten käytettävissä:
|
3.3.1. Lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (ATIS)
|
ATIS-lähetykset sisältävät seuraavat ICAO Annex 11, luvun 4.3.7 mukaiset asiakokonaisuudet:
|
-
Lähetyksen tunnistetiedot
-
Operatiiviset tiedot
|
Huom. AFIS-lentopaikalla käytössä oleva kiitotie (RWY in use) tarkoittaa suositeltavaa kiitotietä (preferred runway), ks. GEN 3.3 kohta 3.1.3.2. Liikennetilanteen ja olosuhteiden niin salliessa ilma-aluksen päällikkö voi käyttää muuta kuin suositeltavaa kiitotietä ilmoitettuaan siitä AFIS-elimelle.
|
|
Jokainen lähetys alkaa aakkostunnuksella. Ohjaajia kehotetaan kuuntelemaan lähetyksiä ennen lähtöään ja ennen saapumistaan ao. lentotiedotus-, lähi- tai lähestymisalueelle sekä ilmoittamaan vastaanotetun lähetyksen tunnuksen ensimmäisen radioyhteyden alussa ao. ATS-elimelle. Mikäli viimeinen lähetys on täten kuitattu vastaanotetuksi, ei ko. tietoja enää toisteta ATS-elimen toimesta.
|
Milloin sää ja kiitotieolosuhteet vaihtelevat nopeasti, poiketen merkittävästi ATIS-lähetyksessä esitetyistä tiedoista, viimeiset sää- ja kiitotieolosuhdetiedot antaa lentopaikan ATS-elin toiminta-aikoinaan.
|
ATIS-lähetyksiä koskevat taajuudet ja toiminta-ajat sekä paikalliset rajoitukset (EFHK) on annettu ao. lentoaseman kohdalla osassa AD 2.
|
3.3.2. Käytettävät kielet ovat suomi ja / tai englanti.
|
3.3.3. Datamuodossa lähetetty lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (D-ATIS)
|
Ilma-alukset voivat vastaanottaa ATIS- ja VOLMET-lähetyksiä datalinkin kautta suoraan ohjaamoon. Palvelu toimii ACARS-viestiverkon kautta ja edellyttää ilma-aluksen olevan varustettu ACARS-vastaanottimella, joka on ARINC 622/623 yhteensopiva.
|
D-ATIS-lähetyksiä voidaan lentoasemilla vastaanottaa seuraavasti:
|
ATIS: EFET, EFHK, EFIV, EFJO, EFJY, EFKE, EFKI, EFKK, EFKS,
EFKT, EFKU, EFLP, EFMA, EFOU, EFPO, EFRO, EFSA,
EFSI, EFTP, EFTU, EFVA
|
Koska D-ATIS on lisäpalvelu, ei mahdollisia toimintakatkoksia julkaista NOTAMilla.
|
3.4 Laitteita koskevat yksityiskohtaiset tiedot
|
Yksityiskohtaiset tiedot laitteista, jotka palvelevat reittilento-osuutta, on annettu osassa ENR 4. Tiedot laitteista, jotka ovat käytettävissä lentoasemilla, on annettu osassa AD 2. Kummankin tyyppisessä käytössä olevien laitteiden osalta on tiedot annettu sekä osassa ENR 4 että osassa AD 2.
|
|
|
5 LENNONJOHTAJAN JA OHJAAJAN TIEDONSIIRTOYHTEYDET (CPDLC)
|
|
CPDLC-palvelua tarjotaan ilma-aluksille, jotka operoivat HELSINKI FIR -alueella FL95 ja FL660 välisellä alueella, pois lukien ATS-delegoidut alueet HALTI CTA, MANTO CTA ja KVARKEN CTA.
|
Seuraavat CPDLC-palvelut ovat käytettävissä tässä ilmatilassa:
|
-
DLIC (tiedonsiirtoyhteyden aktivointikyvykkyys)
-
ACL (lennonjohdon selvitykset ja ohjeet)
-
ACM (lennonjohdon ilmailuviestintä)
-
AMC (lennonjohdon mikrofonitarkastus)
|
CPDLC sisäänkirjautuminen on pakollinen kaikille kyvykkäille lennoille HELSINKI FIR -alueella. CPDLC-palvelua annetaan lennonjohtajan harkinnan mukaan. Puheyhteys on aina ensisijainen kommunikaatiomuoto aikakriittisissä tilanteissa.
|
CPDLC-viesteihin tulee vastata pienimmällä mahdollisella viiveellä. Mikäli tarpeellista, esim. tiedonsiirtoyhteydellä tehty pyyntö ylittää sille asetetut aikarajat, tulee ohjaajan toistaa pyyntö puheyhteydellä radiolla.
|
CPDLC-viestien takaisinlukua puheyhteydellä ei vaadita.
|
|
Ohjaajat, jotka aikovat operoida tietoliikenneyhteydellä (CPDLC) HELSINKI FIR -alueella tulee lisätä seuraavat tiedot lentosuunnitelmaansa:
|
-
Kohta 10a- J1 CPDLC ATN VDL moodi 2 kykenevä ilma-alus
-
Kohta 18- indikaattori CODE/ jonka jälkeen ilma-aluksen 24-bittinen kuuden heksadesimaalimerkin koodi ilmoitettuna aakkosnumeerisena numeroina
|
|
Miehistön tulee lähettää WILCO-viesti ennen kuin noudattaa vastaanottamaansa lennonjohdon antamaa CPDLC-selvitystä tai -ohjetta. Epäselvissä CPDLC selvitys- tai ohjetapauksissa tulee aina käyttää puheyhteyttä.
|
CPDLC tiedonsiirtoyhteyttä käytetään HELSINKI FIR -vastuualueella ainoastaan, kun ilma-alus on Helsinki ACC:n johdettavana.
|
5.4 CPDLC tiedonsiirtoyhteyden käyttörajoitukset
|
CPDLC-palvelu ei ole käytettävissä EFHK TMA:n sisällä eikä lähestymislennonjohdon varaamissa ilmatilanosissa. Lennonjohto katkaisee tiedonsiirtoyhteyden näissä tapauksissa.
|
Ohjaajia pyydetään pidättäytymään käyttämästä tiedonsiirtoyhteyttä (CPDLC) kun puheyhteys on lähestymislennonjohdon taajuudella, vaikka tiedonsiirtoyhteyttä ei ole päätetty.
|
|
5.5.1. DLIC tiedonsiirtoyhteyden aktivointi
|
HELSINKI FIR CPDLC yhteystunnus on EFIN. Tiedonsiirtoyhteys tulisi aktivoida miehistön toimesta ennen saapumista HELSINKI FIR -alueelle. HELSINKI FIR -alueelta lähtevät ilma-alukset voivat aktivoida tiedonsiirtoyhteyden maasta. Ohjaajan tulee käyttää tiedonsiirtoyhteyden aktivoinnissa lentosuunnitelman mukaista ICAO-kutsumerkkiään.
|
CPDLC-yhteyden aktivoinnin jälkeen tekee ensimmäinen EFIN ACC -sektori Start-CPDLC toiminnon, kun ilma-alukseen on muodostettu kaksipuolinen radioyhteys.
|
Tämän jälkeen tiedonsiirtoyhteys (CPDLC) on käytettävissä molemminpuoliseen tiedon välittämiseen HELSINKI FIR -alueella.
|
5.5.2. Lennonjohdon ilmailuviestintä (ACM)
|
Kun ilma-alus siirretään tiedonsiirtoyhteydellä viereiselle sektorille tai ATS-yksikölle, tulee ohjaajan kuitata viesti vastaanotetuksi WILCO-viestillä ja muodostaa kaksipuolinen puheyhteys seuraavaan sektoriin tai ATS-yksikköön tiedonsiirtoyhteydellä välitetyllä radiokanavalla.
|
Seuraava ATS-yksikkö ilmoittaa avauskutsun yhteydessä tarjottavan palvelun, esim. Helsinki Radar, Kajaani Information, Kuusamo TWR.
|
Mikäli ohjaaja ei kykene noudattamaan CPDLC-selvitystä, tulee hänen informoida lennonjohtoa puheyhteyttä hyväksi käyttäen.
|
ACM sanomat / ACM messages
|
ATC sanoma / ATC message
|
Ilma-aluksen vastaus / Flight crew response
|
CONTACT [yksikkö] [taajuus] / [unit name] [frequency]
|
WILCO
|
|
Mikäli kaksipuolinen puheyhteys on menetetty ilma-alukseen HELSINKI FIR -alueella, voidaan ohjaajalle lähettää seuraava ennalta määritelty vapaateksti CPDLC -viesti:
|
CONTACT HELSINKI ACC ON VOICE CHANNEL
tai / or
CONTACT HELSINKI ACC ON 121.500
|
Miehistöltä ei odoteta CPDLC-vastausta, vaan heidän tulee muodostaa asianmukaisella radiokanavalla kaksipuolinen puheyhteys Helsinki ACC:n kanssa.
|
5.5.3. Lennonjohdon selvitykset ja ohjeet (ACL)
|
Miehistö voi CPDLC-yhteyttä hyväksi käyttäen pyytää lentopinnan muutoksia (nousu tai lasku) tai selvityksiä suoraan lentosuunnitelmassa olevalle reittipisteelle. Miehistön puheella tekemään pyyntöön vastaa lennonjohto puheella.
|
Kaikkiin lennonjohdon puheella antamiin selvityksiin tai ohjeisiin tulee vastata puheella.
|
Mikäli vastaanottava ATS-elin ei tarjoa ATS-valvontapalvelua, lähettää lennonjohto seuraavan vapaatekstiviestin ennen "CONTACT" viestiä:
|
|
ACL sanomat / ACL messages
|
ATC sanoma / ATC message
|
Ilma-aluksen vastaus / Flight crew response
|
MAINTAIN [lentopinta] / [level]
|
WILCO
tai / or
UNABLE
tai / or
UNABLE DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE
tai / or
UNABLE DUE TO WEATHER
tai / or
STANDBY
|
CLIMB TO [lentopinta] / [level]
|
DESCEND TO [lentopinta] / [level]
|
PROCEED DIRECT TO [reittipiste] / [position]
|
FLY HEADING [astetta] / [degrees]
|
SQUAWK [koodi] / [code]
|
WILCO
|
SQUAWK IDENT
|
WILCO
|
ACL sanomat / ACL messages
|
Ilma-aluksen sanoma / Flight crew message
|
ATC vastaus / ATC response
|
REQUEST [lentopinta] / [level]
|
(DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE)
tai / or
(DUE TO WEATHER)
|
WILCO
tai / or
UNABLE
tai / or
STANDBY
|
REQUEST CLIMB TO [lentopinta] / [level]
|
REQUEST DESCEND TO [lentopinta] / [level]
|
REQUEST DIRECT TO [reittipiste] / [position]
|
|
Mikäli ohjaaja haluaa tietää syyn vektorointiin, tai arvioidun jäljellä olevan lentomatkan, hänen tulee kysyä sitä puheyhteydellä.
|
Maa-aseman vastaanottaessa viestin, jota järjestelmä ei tue tai viesti aiheuttaa teknisen virheen CPDLC-yhteydessä, lähetetään miehistölle automaattisesti viesti virheen luonteesta ja tieto mahdollisesti tarvittavista lisätoimenpiteistä.
|
HELSINKI FIR -alueella käytetään ainoastaan kohdan 5.5. CPDLC-palvelut mukaisia viestejä. Kaikki muut viestit aiheuttavat virheilmoituksen.
|
5.5.4. Vapaa teksti ACL-viestit
|
Vapaan tekstin ACL-viestit eivät ole operatiivisesti käytettävissä. Miehistön tekemiin vapaatekstiviesteihin ei vastata lennonjohdon toimesta ja ne voivat aiheuttaa virheilmoituksen maa-aseman taholta.
|
5.5.5. Määrätty CPDLC-hiljaisuus
|
Sektorikuormitusta hallitakseen voi ATC määrätä kaikille asemille tai tietyille ilma-aluksille CPDLC-hiljaisuuden. CPDLC-hiljaisuuden määräämiseen tai perumiseen käytetään seuraavaa sanontaa joko puheyhteydellä tai CPDLC vapaatekstiviestinä:
|
-
[kutsumerkki] / [call sign] STOP SENDING CPDLC REQUESTS
-
ALL STATIONS (tai [kutsumerkki] tarpeen mukaan) / (or [call sign] as applicable),
STOP SENDING CPDLC REQUESTS [kunnes toisin ilmoitetaan] [(syy)] / [until advised] [(reason)]
-
ALL STATIONS (tai [kutsumerkki] tarpeen mukaan) / (or [call sign] as applicable),
RESUME NORMAL CPDLC OPERATIONS
|
5.5.6. ATC mikrofonitarkastus (AMC)
|
ATC voi lähettää "CHECK STUCK MICROPHONE" viestin tilanteissa, missä ilma-alus tahattomasti estää puheyhteyden radiokanavalla. Mikäli annettu "CHECK STUCK MICROPHONE" ohje vastaa sillä hetkellä käytössä olevaa radiokanavaa, tulee ohjaajan tarkastaa radiolaitteensa, ja varmistaa, että se ei estä radiokanavan käyttöä.
|
AMC sanomat / AMC messages
|
ATC sanoma / ATC message
|
Ilma-aluksen vastaus / Flight crew response
|
CHECK STUCK MICROPHONE
|
NIL
|
|
5.5.7. Hätä- ja hälytystilanne CPDLC-viestit
|
Seuraavat CPDLC hätä-ja hälytystilanne -viestit ovat käytössä:
|
ACM sanomat / ACM messages
|
Ilma-aluksen sanoma / Flight crew message
|
ATC vastaus / ATC response
|
PAN PAN PAN
|
ROGER
|
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
|
SQUAWKING 7500
|
NIL
|
|
5.5.8. Puheyhteydellä katkaistu CPDLC-yhteys
|
Lennonjohto käyttää seuraavaa sanontaa korjatessaan ilman vastausta jääneen CPDLC-viestin:
|
DISREGARD CPDLC (viestityyppi) / (message type) MESSAGE, BREAK, REPLY WITH UNABLE
|
Ohjaajan tulee vastata CPDLC-viestiin "UNABLE" viestillä.
|
ATC antaa korvaavan selvityksen puheyhteydellä.
|
|
Saatuaan tiedon, että CPDLC on vikaantunut, lennonjohtaja tiedottaa kaikkia vastuualueellaan olevia asemia seuraavalla sanonnalla:
|
ALL STATIONS, CPDLC FAILURE, [maa-aseman tunnus] / [identification of the calling station]
|
Jotkin viat voivat aiheuttaa tiedonsiirtoyhteyden katkeamisen sektorin vastuualueella olevaan ilma-alukseen. Lennonjohtaja ei kykene aktivoimaan oma-aloitteisesti tiedonsiirtoyhteyttä (CPDLC) vaan ohjaajan tulee tehdä se tiedonsiirtoyhteyden uudelleen käynnistämiseksi. Lennonjohto tiedottaa vastuualueellaan oleville asemille CPDLC-palvelun palautuksesta seuraavalla sanonnalla:
|
ALL STATIONS, RESUME NORMAL CPDLC OPERATIONS
|
CPDLC:n vikaantuessa kaikki CPDLC:llä saadut kuittaamattomat selvitykset annetaan uudelleen kaksipuolisen radioyhteyden avulla. Mikäli miehistö tai lennonjohto katsoo, että CPDLC:tä ei tule käyttää vallitsevissa olosuhteissa, tulee CPDLC-yhteys katkaista tai perua ja tiedottaa kaksipuolisella radioyhteydellä.
|
Suunnitelluissa CPDLC-katkoksissa tai vikatilanteissa ohjeistaa lennonjohto kaikkia tiedonsiirtoyhteyteen kykeneviä ilma-aluksia palaamaan käyttämään kaksipuolista radioyhteyttä. Ohjaajan tulee palata jatkamaan puheyhteydellä ja tiedottaa lennonjohtoa kaksipuolisella radioyhteydellä ilma-aluksen CPDLC-kykenemättömyydestä.
|
5.5.10. Log-off uloskirjautuminen
|
Log-off (uloskirjautuminen) tapahtuu automaattisesti kun poistutaan HELSINKI FIR -alueelta tai laskeudutaan HELSINKI FIR:n sisällä olevalle lentoasemalle tai lentopaikalle. Ohjaajalta ei vaadita toimenpiteitä.
|