GEN 3.4 ILMAILUVIESTI- JA NAVIGOINTIPALVELUT

 

1 VASTAAVA PALVELUN TARJOAJA

Ilmailuviesti- ja navigointipalveluista huolehtii Suomessa Fintraffic ANS.
Fintraffic ANS
PL 157
01531 VANTAA
    
AFS: EFHKYAYA
TEL: 020 428 4814
E-mail: aftn@ops-ansfinland.fi
Viestitysmenetelmissä sovelletaan seuraavia ICAO:n julkaisuja:
  • Annex 10 Aeronautical Telecommunications
  • Doc 8400 ICAO Abbreviations and Codes
  • Doc 8585 Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services
  • Doc 7030 Regional Supplementary Procedures
  • Doc 7910 Location Indicators
  • Doc 8071 Manual on Testing of Radio Navigation Aids
Kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja menettelytapojen väliset merkittävät eroavaisuudet on annettu osassa GEN 1.7.
 

2 VASTUUALUE

Suomen lentotiedotusalue (HELSINKI FIR, EFIN).
 

3 PALVELUMUODOT

3.1 Radiosuunnistuspalvelu

Seuraavat radiosuunnistuslaitteet ovat käytettävissä:
Suuntaamaton radiomajakka (NDB)
Lähestymismajakka (L)
Reittivalvontatutka (RSR)
Lähestymisaluetutka (TAR)
Mittarilähestymisjärjestelmä (ILS)
VHF-monisuuntamajakka (VOR)
Etäisyydenmittauslaite (DME)

3.2 Siirtyvä / kiinteä liikenne

3.2.1. Siirtyvä liikenne
Ilmaliikennepalvelun elimet päivystävät yhtämittaisesti niille määrättyjä taajuuksia julkaistun aukiolonsa aikana, mikäli ei toisin ilmoiteta.
Ilma-aluksen tulisi normaalisti pitää yhteys siihen ilmaliikennepalveluelimeen, joka valvoo sitä ilmatilaa, missä ilma-alus liikkuu.
Ilma- ja maa-asemien välisessä radioliikenteessä normaalisti käytettävät kielet ovat suomi ja englanti.
3.2.2. Kiinteä liikenne (AFS)
Lentoasemat on liitetty toisiinsa Fintraffic ANS:n ylläpitämän FASTNET-verkon välityksellä.
Lisäksi AFTN-keskus on varustettu seuraavilla ulkomaan yhteyksillä:
EFHK - ULLL (Sankt-Peterburg) 128 kB CIDIN
EFHK - EKCH (Copenhagen) 64 kB AMHS
EFHK - ESSS (Stockholm) 64 kB AMHS
EFHK - EETN (Tallinn) 64 kB AMHS
EFHK - EUCH (Eurocontrol NM Haren) 64 kB AMHS
EFHK - EUCB (Eurocontrol NM Bretigny) 64 kB AMHS
EFHK - EDDD (Frankfurt) 64 kB AMHS
EFHK - EGGG (UK) 64 kB AMHS
Kiinteän ilmailuviestipalvelun sanomat hyväksytään viestitettäväksi ainoastaan, mikäli
  1. ne täyttävät ICAO Annex 10, osa II, luvun 4.4.1.1 asettamat vaatimukset
  2. ne on laadittu Annex 10:ssä määritettyyn muotoon
  3. sanoma ei kokonaisuudessaan ylitä 2100 merkkiä.
Helsinki ACC on varustettu seuraavilla ulkomaan puhelinyhteyksillä:
EFIN - ESOS (Stockholm ACC)
EFIN - ULLL (Sankt-Peterburg ACC)
EFIN - EETT (Tallinn ACC)
EFIN - EETN (Tallinn APP)
EFIN - ESMM (Malmö ACC)
EFIN - ULPP (Petrozavodsk ACC)
EFIN - ENBD (Bodö ATCC)
EFIN - ULMM (Murmansk ACC)

3.3 Automaattiset radiolähetykset

Seuraavat automaattiset radiolähetykset ovat ilma-alusten käytettävissä:
3.3.1. Lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (ATIS)
ATIS-lähetykset sisältävät seuraavat ICAO Annex 11, luvun 4.3.7 mukaiset asiakokonaisuudet:
  1.  Lähetyksen tunnistetiedot
  2.  Operatiiviset tiedot
Huom. AFIS-lentopaikalla käytössä oleva kiitotie (RWY in use) tarkoittaa suositeltavaa kiitotietä (preferred runway), ks. GEN 3.3 kohta 3.1.3.2. Liikennetilanteen ja olosuhteiden niin salliessa ilma-aluksen päällikkö voi käyttää muuta kuin suositeltavaa kiitotietä ilmoitettuaan siitä AFIS-elimelle.
  1. Säätiedot
Jokainen lähetys alkaa aakkostunnuksella. Ohjaajia kehotetaan kuuntelemaan lähetyksiä ennen lähtöään ja ennen saapumistaan ao. lentotiedotus-, lähi- tai lähestymisalueelle sekä ilmoittamaan vastaanotetun lähetyksen tunnuksen ensimmäisen radioyhteyden alussa ao. ATS-elimelle. Mikäli viimeinen lähetys on täten kuitattu vastaanotetuksi, ei ko. tietoja enää toisteta ATS-elimen toimesta.
Milloin sää ja kiitotieolosuhteet vaihtelevat nopeasti, poiketen merkittävästi ATIS-lähetyksessä esitetyistä tiedoista, viimeiset sää- ja kiitotieolosuhdetiedot antaa lentopaikan ATS-elin toiminta-aikoinaan.
ATIS-lähetyksiä koskevat taajuudet ja toiminta-ajat sekä paikalliset rajoitukset (EFHK) on annettu ao. lentoaseman kohdalla osassa AD 2.
 
3.3.2. Käytettävät kielet ovat suomi ja / tai englanti.
 
3.3.3. Datamuodossa lähetetty lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (D-ATIS)
Ilma-alukset voivat vastaanottaa ATIS- ja VOLMET-lähetyksiä datalinkin kautta suoraan ohjaamoon. Palvelu toimii ACARS-viestiverkon kautta ja edellyttää ilma-aluksen olevan varustettu ACARS-vastaanottimella, joka on ARINC 622/623 yhteensopiva.
D-ATIS-lähetyksiä voidaan lentoasemilla vastaanottaa seuraavasti:
 
ATIS: EFET, EFHK, EFIV, EFJO, EFJY, EFKE, EFKI, EFKK, EFKS,
EFKT, EFKU, EFLP, EFMA, EFOU, EFPO, EFRO, EFSA,
EFSI, EFTP, EFTU, EFVA
 
Koska D-ATIS on lisäpalvelu, ei mahdollisia toimintakatkoksia julkaista NOTAMilla.

3.4 Laitteita koskevat yksityiskohtaiset tiedot

Yksityiskohtaiset tiedot laitteista, jotka palvelevat reittilento-osuutta, on annettu osassa ENR 4. Tiedot laitteista, jotka ovat käytettävissä lentoasemilla, on annettu osassa AD 2. Kummankin tyyppisessä käytössä olevien laitteiden osalta on tiedot annettu sekä osassa ENR 4 että osassa AD 2.
 

4 VAATIMUKSET JA EHDOT

NIL
 

5 LENNONJOHTAJAN JA OHJAAJAN TIEDONSIIRTOYHTEYDET (CPDLC)

5.1 Yleistä

CPDLC-palvelua tarjotaan ilma-aluksille, jotka operoivat HELSINKI FIR -alueella FL95 ja FL660 välisellä alueella, pois lukien ATS-delegoidut alueet HALTI CTA, MANTO CTA ja KVARKEN CTA.
Seuraavat CPDLC-palvelut ovat käytettävissä tässä ilmatilassa:
  •  DLIC (tiedonsiirtoyhteyden aktivointikyvykkyys)
  •  ACL (lennonjohdon selvitykset ja ohjeet)
  •  ACM (lennonjohdon ilmailuviestintä)
  •  AMC (lennonjohdon mikrofonitarkastus)
CPDLC sisäänkirjautuminen on pakollinen kaikille kyvykkäille lennoille HELSINKI FIR -alueella. CPDLC-palvelua annetaan lennonjohtajan harkinnan mukaan. Puheyhteys on aina ensisijainen kommunikaatiomuoto aikakriittisissä tilanteissa.
CPDLC-viesteihin tulee vastata pienimmällä mahdollisella viiveellä. Mikäli tarpeellista, esim. tiedonsiirtoyhteydellä tehty pyyntö ylittää sille asetetut aikarajat, tulee ohjaajan toistaa pyyntö puheyhteydellä radiolla.
CPDLC-viestien takaisinlukua puheyhteydellä ei vaadita.

5.2 Lentosuunnitelma

Ohjaajat, jotka aikovat operoida tietoliikenneyhteydellä (CPDLC) HELSINKI FIR -alueella tulee lisätä seuraavat tiedot lentosuunnitelmaansa:
  • Kohta 10a- J1 CPDLC ATN VDL moodi 2 kykenevä ilma-alus
  • Kohta 18- indikaattori CODE/ jonka jälkeen ilma-aluksen 24-bittinen kuuden heksadesimaalimerkin koodi ilmoitettuna aakkosnumeerisena numeroina

5.3 CPDLC käyttö

Miehistön tulee lähettää WILCO-viesti ennen kuin noudattaa vastaanottamaansa lennonjohdon antamaa CPDLC-selvitystä tai -ohjetta. Epäselvissä CPDLC selvitys- tai ohjetapauksissa tulee aina käyttää puheyhteyttä.
CPDLC tiedonsiirtoyhteyttä käytetään HELSINKI FIR -vastuualueella ainoastaan, kun ilma-alus on Helsinki ACC:n johdettavana.

5.4 CPDLC tiedonsiirtoyhteyden käyttörajoitukset

CPDLC-palvelu ei ole käytettävissä EFHK TMA:n sisällä eikä lähestymislennonjohdon varaamissa ilmatilanosissa. Lennonjohto katkaisee tiedonsiirtoyhteyden näissä tapauksissa.
Ohjaajia pyydetään pidättäytymään käyttämästä tiedonsiirtoyhteyttä (CPDLC) kun puheyhteys on lähestymislennonjohdon taajuudella, vaikka tiedonsiirtoyhteyttä ei ole päätetty.

5.5 CPDLC-palvelut

5.5.1. DLIC tiedonsiirtoyhteyden aktivointi
HELSINKI FIR CPDLC yhteystunnus on EFIN. Tiedonsiirtoyhteys tulisi aktivoida miehistön toimesta ennen saapumista HELSINKI FIR -alueelle. HELSINKI FIR -alueelta lähtevät ilma-alukset voivat aktivoida tiedonsiirtoyhteyden maasta. Ohjaajan tulee käyttää tiedonsiirtoyhteyden aktivoinnissa lentosuunnitelman mukaista ICAO-kutsumerkkiään.
CPDLC-yhteyden aktivoinnin jälkeen tekee ensimmäinen EFIN ACC -sektori Start-CPDLC toiminnon, kun ilma-alukseen on muodostettu kaksipuolinen radioyhteys.
Tämän jälkeen tiedonsiirtoyhteys (CPDLC) on käytettävissä molemminpuoliseen tiedon välittämiseen HELSINKI FIR -alueella.
 
5.5.2. Lennonjohdon ilmailuviestintä (ACM)
Kun ilma-alus siirretään tiedonsiirtoyhteydellä viereiselle sektorille tai ATS-yksikölle, tulee ohjaajan kuitata viesti vastaanotetuksi WILCO-viestillä ja muodostaa kaksipuolinen puheyhteys seuraavaan sektoriin tai ATS-yksikköön tiedonsiirtoyhteydellä välitetyllä radiokanavalla.
Seuraava ATS-yksikkö ilmoittaa avauskutsun yhteydessä tarjottavan palvelun, esim. Helsinki Radar, Kajaani Information, Kuusamo TWR.
Mikäli ohjaaja ei kykene noudattamaan CPDLC-selvitystä, tulee hänen informoida lennonjohtoa puheyhteyttä hyväksi käyttäen.


ACM sanomat / ACM messages


ATC sanoma / ATC message


Ilma-aluksen vastaus / Flight crew response


CONTACT [yksikkö] [taajuus] / [unit name] [frequency]


WILCO
Mikäli kaksipuolinen puheyhteys on menetetty ilma-alukseen HELSINKI FIR -alueella, voidaan ohjaajalle lähettää seuraava ennalta määritelty vapaateksti CPDLC -viesti:
CONTACT HELSINKI ACC ON VOICE CHANNEL
tai / or
CONTACT HELSINKI ACC ON 121.500
 
Miehistöltä ei odoteta CPDLC-vastausta, vaan heidän tulee muodostaa asianmukaisella radiokanavalla kaksipuolinen puheyhteys Helsinki ACC:n kanssa.
 
5.5.3. Lennonjohdon selvitykset ja ohjeet (ACL)
Miehistö voi CPDLC-yhteyttä hyväksi käyttäen pyytää lentopinnan muutoksia (nousu tai lasku) tai selvityksiä suoraan lentosuunnitelmassa olevalle reittipisteelle. Miehistön puheella tekemään pyyntöön vastaa lennonjohto puheella.
Kaikkiin lennonjohdon puheella antamiin selvityksiin tai ohjeisiin tulee vastata puheella.
Mikäli vastaanottava ATS-elin ei tarjoa ATS-valvontapalvelua, lähettää lennonjohto seuraavan vapaatekstiviestin ennen "CONTACT" viestiä:
RADAR SERVICE TERMINATED
 


ACL sanomat / ACL messages


ATC sanoma / ATC message


Ilma-aluksen vastaus / Flight crew response


MAINTAIN [lentopinta] / [level]


WILCO
tai / or
UNABLE
tai / or
UNABLE DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE
tai / or
UNABLE DUE TO WEATHER
tai / or
STANDBY


CLIMB TO [lentopinta] / [level]


DESCEND TO [lentopinta] / [level]


PROCEED DIRECT TO [reittipiste] / [position]


FLY HEADING [astetta] / [degrees]


SQUAWK [koodi] / [code]


WILCO


SQUAWK IDENT


WILCO


ACL sanomat / ACL messages


Ilma-aluksen sanoma / Flight crew message


ATC vastaus / ATC response


REQUEST [lentopinta] / [level]


(DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE)
tai / or
(DUE TO WEATHER)

 


WILCO
tai / or
UNABLE
tai / or
STANDBY


REQUEST CLIMB TO [lentopinta] / [level]


REQUEST DESCEND TO [lentopinta] / [level]


REQUEST DIRECT TO [reittipiste] / [position]
Mikäli ohjaaja haluaa tietää syyn vektorointiin, tai arvioidun jäljellä olevan lentomatkan, hänen tulee kysyä sitä puheyhteydellä.
Maa-aseman vastaanottaessa viestin, jota järjestelmä ei tue tai viesti aiheuttaa teknisen virheen CPDLC-yhteydessä, lähetetään miehistölle automaattisesti viesti virheen luonteesta ja tieto mahdollisesti tarvittavista lisätoimenpiteistä.
HELSINKI FIR -alueella käytetään ainoastaan kohdan 5.5. CPDLC-palvelut mukaisia viestejä. Kaikki muut viestit aiheuttavat virheilmoituksen.
 
5.5.4. Vapaa teksti ACL-viestit
Vapaan tekstin ACL-viestit eivät ole operatiivisesti käytettävissä. Miehistön tekemiin vapaatekstiviesteihin ei vastata lennonjohdon toimesta ja ne voivat aiheuttaa virheilmoituksen maa-aseman taholta.
 
5.5.5. Määrätty CPDLC-hiljaisuus
Sektorikuormitusta hallitakseen voi ATC määrätä kaikille asemille tai tietyille ilma-aluksille CPDLC-hiljaisuuden. CPDLC-hiljaisuuden määräämiseen tai perumiseen käytetään seuraavaa sanontaa joko puheyhteydellä tai CPDLC vapaatekstiviestinä:
  • [kutsumerkki] / [call sign] STOP SENDING CPDLC REQUESTS
  • ALL STATIONS (tai [kutsumerkki] tarpeen mukaan) / (or [call sign] as applicable),
    STOP SENDING CPDLC REQUESTS [kunnes toisin ilmoitetaan] [(syy)] / [until advised] [(reason)]
  • ALL STATIONS (tai [kutsumerkki] tarpeen mukaan) / (or [call sign] as applicable),
    RESUME NORMAL CPDLC OPERATIONS
     
5.5.6. ATC mikrofonitarkastus (AMC)
ATC voi lähettää "CHECK STUCK MICROPHONE" viestin tilanteissa, missä ilma-alus tahattomasti estää puheyhteyden radiokanavalla. Mikäli annettu "CHECK STUCK MICROPHONE" ohje vastaa sillä hetkellä käytössä olevaa radiokanavaa, tulee ohjaajan tarkastaa radiolaitteensa, ja  varmistaa, että se ei estä radiokanavan käyttöä.


AMC sanomat / AMC messages


ATC sanoma / ATC message


Ilma-aluksen vastaus / Flight crew response


CHECK STUCK MICROPHONE


NIL


 
5.5.7. Hätä- ja hälytystilanne CPDLC-viestit
Seuraavat CPDLC hätä-ja hälytystilanne -viestit ovat käytössä:


ACM sanomat / ACM messages


Ilma-aluksen sanoma / Flight crew message


ATC vastaus / ATC response


PAN PAN PAN


ROGER


MAYDAY MAYDAY MAYDAY


SQUAWKING 7500


NIL
5.5.8. Puheyhteydellä katkaistu CPDLC-yhteys
Lennonjohto käyttää seuraavaa sanontaa korjatessaan ilman vastausta jääneen CPDLC-viestin:
DISREGARD CPDLC (viestityyppi) / (message type) MESSAGE, BREAK, REPLY WITH UNABLE
 
Ohjaajan tulee vastata CPDLC-viestiin "UNABLE" viestillä.
ATC antaa korvaavan selvityksen puheyhteydellä.
 
5.5.9. CPDLC-vika
Saatuaan tiedon, että CPDLC on vikaantunut, lennonjohtaja tiedottaa kaikkia vastuualueellaan olevia asemia seuraavalla sanonnalla:
ALL STATIONS, CPDLC FAILURE, [maa-aseman tunnus] / [identification of the calling station]
 
Jotkin viat voivat aiheuttaa tiedonsiirtoyhteyden katkeamisen sektorin vastuualueella olevaan ilma-alukseen. Lennonjohtaja ei kykene aktivoimaan oma-aloitteisesti tiedonsiirtoyhteyttä  (CPDLC) vaan ohjaajan tulee tehdä se tiedonsiirtoyhteyden uudelleen käynnistämiseksi. Lennonjohto tiedottaa vastuualueellaan oleville asemille CPDLC-palvelun palautuksesta seuraavalla sanonnalla:
ALL STATIONS, RESUME NORMAL CPDLC OPERATIONS
 
CPDLC:n vikaantuessa kaikki CPDLC:llä saadut kuittaamattomat selvitykset annetaan uudelleen kaksipuolisen radioyhteyden avulla. Mikäli miehistö tai lennonjohto katsoo, että CPDLC:tä ei tule käyttää vallitsevissa olosuhteissa, tulee CPDLC-yhteys katkaista tai perua ja tiedottaa kaksipuolisella radioyhteydellä.
Suunnitelluissa CPDLC-katkoksissa tai vikatilanteissa ohjeistaa lennonjohto kaikkia tiedonsiirtoyhteyteen kykeneviä ilma-aluksia palaamaan käyttämään kaksipuolista radioyhteyttä. Ohjaajan tulee palata jatkamaan puheyhteydellä ja tiedottaa lennonjohtoa kaksipuolisella radioyhteydellä ilma-aluksen CPDLC-kykenemättömyydestä.
 
5.5.10. Log-off uloskirjautuminen
Log-off (uloskirjautuminen) tapahtuu automaattisesti kun poistutaan HELSINKI FIR -alueelta tai laskeudutaan HELSINKI FIR:n sisällä olevalle lentoasemalle tai lentopaikalle. Ohjaajalta ei vaadita toimenpiteitä.